Mediocre product? Geen probleem als je Apple heet

Door Iekozz op zondag 17 mei 2015 08:04 - Reacties (27)
Categorie: -, Views: 4.153

De iPhones gaan als warme broodjes over de toonbank. In het laatste kwartaal verkochten ze 61.1 miljoen iPhones. Voornamelijk door groei in China. Ook niet gek aangezien het een erg goed product is.

Toch is niet alles wat tegenwoordig uit Cupertino komt even goed. Maar toch verkoopt het omdat het Apple is. Hoe kan dat? Bijna in zijn geheel te danken aan de andere producten en aan goede marketing.

Mensen vertrouwen zo dat alles wat Apple maakt mega goed is dat ze nooit meer wat anders willen. Ook als dat een mediocre product is. Vraag bijvoorbeeld de gemiddelde consument die naar de Mediamarkt e.d. tuigt naar de Apple watch en ze zeggen meteen ja, daar heb ik wel van gehoord. Maar als je vervolgens vraagt naar iets van Android wear, dan blijft stil. Veel mensen in mijn omgeving denken ook dat de andere smartwatches een reactie zijn op de Apple watch. Hoe anders is de werkelijkheid.

Neem nu de Apple watch. Op Apple-minded sites wordt die goed beoordeeld. En zeker, er zijn ook veel positieven dingen te noemen. Mooi scherm, zit goed in elkaar en heeft leuke wisselbaare bandjes. (Die kosten wel een vermogen, maar goed).

Toch is de schatting dat 2 tot 3 miljoen mensen zo’n ding hebben gekocht. Terwijl die nog lang niet overal uit is. De grote reden hierachter is natuurlijk marketing. Veel beroemdheden zoals Beyoncť, Pharrel maar bijvoorbeeld ook Anna Wintour. (Ook wel bekend de koningin van de mode wereld).
Daarnaast is het in elk programma voorbijgekomen.

Niet alleen in Amerika gebeurd dat. Ook in Nederland bij RTL-boulevard, DWDD enz. Terwijl de publieke omroep juist erg streng is met reclame maken in hun programma’s wordt er geen actie ondernomen als Marthijs vrolijk meldt dat de Apple watch is aangekondigd. Vervang Apple door Samsung o.i.d en de wereld is te klein. Dat het bij RTL gebeurd kan ik nog inkomen, maar dat de NPO dit zomaar toelaat is wel erg raar.

In conclusie kunnen we dus stellen dat niet alles wat uit Cupertino komt uiteraard niet altijd de perfectie zelf is maar door jaren van goede marketing en heel, heel veel gratis advertisement mensen automatisch voor Apple gaan en nooit meer willen omkijken.

Edit: Dank voor alle reacties, het maakt veel los zie ik al. 1000 views volgens analytics is niet slecht zo voor een eerste blog :).

Begrijp mij niet verkeerd, ik vind Apple een prima bedrijf en ze maken mooie dingen. Heb zelf ook aardig wat Apple spullen gehad. Nu maar eens nadenken over een volgende blog.

Reacties


Door Tweakers user sypie, zondag 17 mei 2015 08:17

De kenners en ervaringsdeskundigen zullen vast kunnen beamen dat zeker Rev. A producten niet altijd een aanrader zijn. In het verleden is Apple daar het schip wel eens mee in gegaan. Deze producten waren voorzien van een designfout, wat bij de Rev. B series was opgelost.

Hetzelfde geldt nu voor de nieuwe MacBook 12". Compleet nieuw model, ziet er erg tof uit maar moet zich nog bewijzen. Omdat het een Rev. A model is zijn er veel oudgedienden die nog even wachten om de volgende revisie te scoren. Er zal straks vast ergens een misser aan het licht komen met die MacBook.

Ditzelfde met de Apple Watch. Prachtig dingetje, en nee niet eens de eerste in zijn soort, maar ook een Rev. A model. Er zitten vast nog wat designfoutjes in, zowel softwarematig als hardwarematig. De software geloof ik wel, dat zal vast bij te werken zijn. De hardware is nu niet meer te herstellen, maar in Rev. B komt dat vast goed.

En de marketing van Apple? Daar is al heel veel over geschreven. De marketeers van Apple hebben heel goed door hoe het werkt: eerst laat je gecontroleerd de boel lekken, voor zover ze daar zelf de controle over hebben (rare Chinezen die alles mee uit de fabriek nemen). Na de lancering bericht je zo snel mogelijk dat de boel al aardig is uitverkocht. Dit wijst er op dat het een enorm succes is en dat iedereen het wil hebben, wat bij veel mensen het idee triggert dat zij dat product ook moeten hebben. Zie daar, de sneeuwbal is gaan rollen. Dat producten daarna mondjesmaat geleverd gaan worden zorgt dat schaarste blijft. En ja, het idee is dan dat nog meer mensen het willen hebben want "het is toch wel een goed product als iedereen het wil".

Ik vind het mooi en laat het lekker aan me voorbij gaan. Ik hoef geen telefoon van §600+ of ieder jaar een nieuwe MacBook. De mijne is ruim 7 jaar oud, komt wel steeds dichter in de buurt van vervanging maar tot die tijd ... En een telefoon? Tjonge §600+ euro. Doe even normaal voor zo'n lulijzer. De OPO, prima ding voor maar §300. Zo hoort het.

Door Tweakers user Jeroenneman, zondag 17 mei 2015 08:21

Het is voor veel mensen simpelweg makkelijker om te geloven dat alles van ťťn merk absoluut top is.

Razer drijft ook op marketing.
Vraag je naar gaming PC's ->, Alien ware.

Niet omdat ze de beste zijn, maar omdat ze een vermogen aan marketing uitgeven en ze continu in de spotlight staan. Apple doet dat nog eens 10x groter aanpakken. Alles is revolutionair en blijkbaar mogen ze glashard liegen in eigen advertenties. Tja, dan verkoop je natuurlijk wel.

Door Tweakers user mincedmeat, zondag 17 mei 2015 10:35

Tja, ik loop nu al anderhalf jaar met een telefoon van 190 euro die beter werkt en waar ik meer tevreden mee ben dan de iPhone 5 die ik daarvoor had. Apple is wat mij betreft dus helemaal niet zo magisch.

Wat de Apple Watch betreft, kijk even naar de IBM Watchpad:

"In June 2000, IBM displayed a prototype for a wristwatch that ran Linux. The original version had only 6 hours of battery life, which was later extended to 12.[15] It featured 8MB of memory and ran Linux 2.2.[16] The device was later upgraded with an accelerometer, vibrating mechanism, and fingerprint sensor. IBM began to collaborate with Citizen Watch Co. to create the "WatchPad". The WatchPad 1.5 features a 320 ◊ 240 QVGA monochrome touch sensitive display and runs Linux 2.4.[17][18] It also features calendar software, Bluetooth, 8 MB of RAM and 16 MB of flash memory.[19][20] Citizen was hoping to market the watch to students and businessmen, with a retail price of around $399.[20]"

Nog een leuk detail: het ding had ook een scrollwieltje ( een digitale kroon :+ ) om door lijsten heen te scrollen.

Door Tweakers user Bitage, zondag 17 mei 2015 11:14

Typisch geval van The Church of Apple. Het hele Apple gebeuren is sinds Steve Jobs gewoon op een cult gaan lijken. Laten we eerlijk zijn: wat voor een consumer whore moet je zijn om dagen voor een winkel te liggen om als eerste een nieuwe telefoon te mogen kopen? Mensen die zweren bij Apple en niet eens meer kijken naar wat er verder nog allemaal is neem ik ook niet serieus als ze beweren dat Apple beter is dan ander spul: dat kunnen ze immers niet weten omdat ze nooit iets nieuws proberen.

Door Tweakers user Blokker_1999, zondag 17 mei 2015 13:46

Apple is een merk met een goede reputatie waarvan vele mensen zonder probleem geloven dat de duurdere prijs hen een zeer kwalitatief product zal opleveren. En hoewel Apple er vaak en slaagt om vooruitstrevende technologie te gebruiken in zijn producten durft Apple de bal ook wel eens mis slaan. Denk bijvoorbeeld maar aan de barstende macbook behuizingen of de polssteunen die afgeven en vaak duurt het ook lang voor Apple een probleem erkent.

Ze hebben jarenlang geteerd op de visie van Jobs, en laat ons eerlijk zijn: zijn visie was niet slecht. Met de Apple watch komen ze nu voor het eerst met een product dat niet door Jobs bedacht werd en hoewel ze nog altijd een premium prijs vragen en de vraag bij launch hoog is, zal nu pas blijken hoe goed het bedrijf kan omgaan met nieuwe producten.

Door Tweakers user armageddon_2k1, zondag 17 mei 2015 17:04

Zelf ben ik fervent Apple gebruiker (Macbook Pro 13", iPhone 5, iPad 3) maar ik zie mezelf niet als blinde Apple volger. De rede dat ik die dingen koop is dat ze voor mij op dat gebied de beste 'bang for the buck' geven.

"Maar...", hoor ik sommige mensen al denken, "Apple is focking duur en dat kan ook met veel goedkopere componenten". Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als je zelf de computer samenstelt klopt dat helemaal, maar ik heb gewoon geen tijd/zin om een eigen computer samen te stellen en met andere computerbouwers die complete systemen afleveren heb ik niet zulke goede ervaringen als Apple (HP Elitebook G1 van 1900euro en een Dell workstation van 1600euro, beide werkgerelateerd). Dat komt puur omdat ik in die 3,5 jaar dat ik mijn nieuwste Macbook heb gekocht, nog geen enkel moment een probleem gehad heb met Apple, waar ik dat met de andere units wel heb gehad. Dit kwam overigens puur door verneukte Windows updates overigens. En als ik 1 uur verspil aan die onzin ben ik er he-le-maal klaar mee.

Echter, Apple valt me wel tegen vanwege hun gebrek aan innovatie de laatste jaren. Het klopt helemaal als men zegt dat Apple nooit als eerste met iets is gekomen, maar naar mijn inziens waren de iPhone, de iPad en de Macbook Air wel de eerste die dingen goed deden. De laatste tijd met de iWatch vind ik het echter allemaal helemaal niks en begin ik veel meer bewondering te krijgen voor de gigant uit Redmont. Waar Microsoft mee bezig is is echt weer innoverend (Hololens, Windows 10, iOS/Android apps op Windows Phone, Windows Phone als desktop gebruiken, Universal apps etc.) en ga ik kijken of ik t.z.t. misschien weer overstap.

Ik sta altijd open voor nieuwe dingen, maar het punt is dat de shit wel gewoon moet werken en dat ik niet mijn avonden met schroevendraaiers en driver updates bezig wil zijn. Die tijd heb ik gehad en mijn hobby-tijd is spaarzaam. Het klopt dat Windows PC's echt superstabiele machine's zijn, maar met elk off-the-shelve heb ik wel rare dingen gehad die ik met Apple niet heb gehad en ook dan heb je geen ruk aan de support van HP of Dell. Ik zou mezelf ook geen beginner noemen, want ik bouw sinds 1997 (toen was ik 12 :)) al mijn eigen computers.

Op dit moment ben ik nog geen computerbouwer tegen gekomen die kan tippen aan de bouwkwaliteit, gemak en ondersteuning van Apple. De ondersteuning van Apple heeft een slechte naam op een of andere manier, maar daar herken ik me absoluut niet in. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik ze nog nooit nodig heb gehad in mijn 7 jaar als Apple gebruiker (mijn eerste Macbook Pro).

Dell en HP zijn het niet. Ik sta altijd open voor suggesties van andere fabrikanten van serieuze computers. :)

Wat betreft de iPhones vind ik het ook allemaal belachelijk duur, maar hier ben ik op teruggekomen als het mijn gebruik betreft. Ik begon met een Samsung Galaxy S1 van 300 euro en die is, net als die van mijn vrienden, in 1 jaar langzaam gaar geworden (GPS problemen, scherm die raar gaat doen). Samsung reageerde overigens op geen enkele garantie-vraag. Toen ben ik naar een Experia gegaan (300 euro) en naar 1 jaar kreeg ik geen updates meer. Toen een iPhone 5 gekocht (April 2013) voor 549 euro en die is na 2 jaar nog bloedsnel, alles werkt, alles updates krijg tie, en ik weet zeker dat ie nog 2 jaar mee gaat, wat neer komt op 140 euro per jaar. Dat vind ik een goede deal, helemaal als ik naar vrienden kijk die elk jaar een 'goedkopere' telefoon kopen van rond de 300 euro en dan klagen dat ze na een jaar geen updates meer krijgen.
Overigens zal ik nooit het nieuwste model iPhone kopen, dat is me te gortig.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 mei 2015 17:12]


Door Tweakers user remielowik, zondag 17 mei 2015 17:39

armageddon_2k1 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 17:04:
Wat betreft de iPhones vind ik het ook allemaal belachelijk duur, maar hier ben ik op teruggekomen als het mijn gebruik betreft. Ik begon met een Samsung Galaxy S1 van 300 euro en die is, net als die van mijn vrienden, in 1 jaar langzaam gaar geworden (GPS problemen, scherm die raar gaat doen). Samsung reageerde overigens op geen enkele garantie-vraag. Toen ben ik naar een Experia gegaan (300 euro) en naar 1 jaar kreeg ik geen updates meer. Toen een iPhone 5 gekocht (April 2013) voor 549 euro en die is na 2 jaar nog bloedsnel, alles werkt, alles updates krijg tie, en ik weet zeker dat ie nog 2 jaar mee gaat, wat neer komt op 140 euro per jaar. Dat vind ik een goede deal, helemaal als ik naar vrienden kijk die elk jaar een 'goedkopere' telefoon kopen van rond de 300 euro en dan klagen dat ze na een jaar geen updates meer krijgen.
Overigens zal ik nooit het nieuwste model iPhone kopen, dat is me te gortig.
Kom kom nu trek je een hele mooie scheve vergelijking:
300 vs 550
1e generatie vs 5e(6e/7e/8e, heerlijk toch hoe ze nummertjes vaker gebruiken)
Als we dan eens naar mijn ervaring gaan kijken:
Samsung note, ook rond de 550 euro, begon met android 2.3 officieel geŽindigd op 4.1.2 maar met cyanogenmod ook gewoon nog te updaten naar 5.1. Verder totaal geen hardware problemen gehad(was immers ook een s2 met groter schermpje)
Samsung note 3, ook rond de 550 euro, begon op 4.3, gaat(of heeft al) een update gekregen naar 5.1, ook hier geen problemen(zelfs niet met buigen, hier kijk ik naar de 5s(en ja tante heeft dat geval gewoon in de strakke broek gebogen hoor) en de 6 (plus))
Ik weet dat nu al lekker aan het bashen ben op apple maar eigenlijk wil ik gewoon aangeven dat iedereen een andere ervaring heeft en je deze ervaring niet kan gebruiken om stellingen te maken zoals dit is beter als dat omdat ik...

Door Tweakers user mincedmeat, zondag 17 mei 2015 19:16

armageddon_2k1 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 17:04:
Zelf ben ik fervent Apple gebruiker (Macbook Pro 13", iPhone 5, iPad 3) maar ik zie mezelf niet als blinde Apple volger. De rede dat ik die dingen koop is dat ze voor mij op dat gebied de beste 'bang for the buck' geven.

"Maar...", hoor ik sommige mensen al denken, "Apple is focking duur en dat kan ook met veel goedkopere componenten". Daar ben ik het helemaal niet mee eens. Als je zelf de computer samenstelt klopt dat helemaal, maar ik heb gewoon geen tijd/zin om een eigen computer samen te stellen en met andere computerbouwers die complete systemen afleveren heb ik niet zulke goede ervaringen als Apple (HP Elitebook G1 van 1900euro en een Dell workstation van 1600euro, beide werkgerelateerd). Dat komt puur omdat ik in die 3,5 jaar dat ik mijn nieuwste Macbook heb gekocht, nog geen enkel moment een probleem gehad heb met Apple, waar ik dat met de andere units wel heb gehad. Dit kwam overigens puur door verneukte Windows updates overigens. En als ik 1 uur verspil aan die onzin ben ik er he-le-maal klaar mee.

Echter, Apple valt me wel tegen vanwege hun gebrek aan innovatie de laatste jaren. Het klopt helemaal als men zegt dat Apple nooit als eerste met iets is gekomen, maar naar mijn inziens waren de iPhone, de iPad en de Macbook Air wel de eerste die dingen goed deden. De laatste tijd met de iWatch vind ik het echter allemaal helemaal niks en begin ik veel meer bewondering te krijgen voor de gigant uit Redmont. Waar Microsoft mee bezig is is echt weer innoverend (Hololens, Windows 10, iOS/Android apps op Windows Phone, Windows Phone als desktop gebruiken, Universal apps etc.) en ga ik kijken of ik t.z.t. misschien weer overstap.
Eens. Apple was een tijd lang meer innovatief dan MS, maar wat mij betreft is dat nu omgedraaid.
Ik sta altijd open voor nieuwe dingen, maar het punt is dat de shit wel gewoon moet werken en dat ik niet mijn avonden met schroevendraaiers en driver updates bezig wil zijn. Die tijd heb ik gehad en mijn hobby-tijd is spaarzaam. Het klopt dat Windows PC's echt superstabiele machine's zijn, maar met elk off-the-shelve heb ik wel rare dingen gehad die ik met Apple niet heb gehad en ook dan heb je geen ruk aan de support van HP of Dell. Ik zou mezelf ook geen beginner noemen, want ik bouw sinds 1997 (toen was ik 12 :)) al mijn eigen computers.

Op dit moment ben ik nog geen computerbouwer tegen gekomen die kan tippen aan de bouwkwaliteit, gemak en ondersteuning van Apple. De ondersteuning van Apple heeft een slechte naam op een of andere manier, maar daar herken ik me absoluut niet in. Maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik ze nog nooit nodig heb gehad in mijn 7 jaar als Apple gebruiker (mijn eerste Macbook Pro).
Niet helemaal eens; ook over Macbooks, iPhones, en wat dies meer zij heb ik zat slechte verhalen gehoord over bouwkwaliteit. Antennagate, haardscheuren, krassen uit de doos, iOS 7 wat rampzalig draaide, enzovoorts. Maar over het algemeen lijkt het te werken, dat dan weer wel ja.
Dell en HP zijn het niet. Ik sta altijd open voor suggesties van andere fabrikanten van serieuze computers. :)
Waarom zijn die het niet? De support van HP is geweldig, de bouwkwaliteit van beide merken is goed, en de hardware robuust. Ik heb een tweedehands Dell Latitude e6320 gekocht;
- tweede generatie mobiele i5
- 250GB SSD
- Draagbaar en compact
- 8GB RAM
- Stevig
- Mooi ( subjectief)
- Een shitload aan uitbreidingsmogelijkheden
- Fijn toetsenbord
- Kan OSX draaien
- Gewoon over het algemeen een goed ding

Ik heb ook naar tweedehands Macbook Airs zitten kijken, maar als ik dan hetzelfde wil als bij mijn Dell ben ik gewoon sowieso meer dan 700 euro kwijt, en heb ik alsnog minder power en mogelijkheden dan op de Dell. De Dell was 300 euro... denk dat het plaatje dan wel duidelijk is.
Wat betreft de iPhones vind ik het ook allemaal belachelijk duur, maar hier ben ik op teruggekomen als het mijn gebruik betreft. Ik begon met een Samsung Galaxy S1 van 300 euro en die is, net als die van mijn vrienden, in 1 jaar langzaam gaar geworden (GPS problemen, scherm die raar gaat doen). Samsung reageerde overigens op geen enkele garantie-vraag. Toen ben ik naar een Experia gegaan (300 euro) en naar 1 jaar kreeg ik geen updates meer. Toen een iPhone 5 gekocht (April 2013) voor 549 euro en die is na 2 jaar nog bloedsnel, alles werkt, alles updates krijg tie, en ik weet zeker dat ie nog 2 jaar mee gaat, wat neer komt op 140 euro per jaar. Dat vind ik een goede deal, helemaal als ik naar vrienden kijk die elk jaar een 'goedkopere' telefoon kopen van rond de 300 euro en dan klagen dat ze na een jaar geen updates meer krijgen.
Overigens zal ik nooit het nieuwste model iPhone kopen, dat is me te gortig.
Ik denk dat de Galaxy S1 niet helemaal relevant meer is. Android was toen nog veel meer een knutselwerk, een experiment. Ik ben zelf ook geen fan van Samsung, maar ze hebben alles veel beter gemaakt dan dat het vijf jaar geleden was.

Zelf heb ik een Xiaomi Mi2s 32GB, iets meer dan een jaar terug was die 190 euro. De iPhone 5 32GB was destijds nieuw iets meer dan 600 euro. Ik durf je te garanderen dat de Mi2s meer kan dan de iPhone ( ik heb er een tijd lang een iPhone 5 naast gehad,) sneller is, betere hardware heeft, wat mij betreft een stuk fijnere software draait ( MIUI,) langer mee gaat op een lading, en niet langzamer wordt over tijd. Men kan me veel vertellen, maar ik kan gewoon voor 1/3 van de prijs van een iPhone een toestel krijgen wat in veel opzichten beter is dan een iPhone. Die dingen zijn dus echt overpriced.

Door Tweakers user armageddon_2k1, zondag 17 mei 2015 21:49

remielowik schreef op zondag 17 mei 2015 @ 17:39:
[...]

Kom kom nu trek je een hele mooie scheve vergelijking:
300 vs 550
1e generatie vs 5e(6e/7e/8e, heerlijk toch hoe ze nummertjes vaker gebruiken)
Als we dan eens naar mijn ervaring gaan kijken:
Samsung note, ook rond de 550 euro, begon met android 2.3 officieel geŽindigd op 4.1.2 maar met cyanogenmod ook gewoon nog te updaten naar 5.1. Verder totaal geen hardware problemen gehad(was immers ook een s2 met groter schermpje)
Samsung note 3, ook rond de 550 euro, begon op 4.3, gaat(of heeft al) een update gekregen naar 5.1, ook hier geen problemen(zelfs niet met buigen, hier kijk ik naar de 5s(en ja tante heeft dat geval gewoon in de strakke broek gebogen hoor) en de 6 (plus))
Ik weet dat nu al lekker aan het bashen ben op apple maar eigenlijk wil ik gewoon aangeven dat iedereen een andere ervaring heeft en je deze ervaring niet kan gebruiken om stellingen te maken zoals dit is beter als dat omdat ik...
Ik begrijp je punt :) Wat ik bedoelde over te brengen is dat ik verwacht in 4 jaar tijd gemiddeld 135 euro per jaar af te schrijven voor een foon, vergekeke met 300 in 2011. Let wel, dat is 2011. Als ik in 2017 een nieuwe foon ga kopen kijk ik op dat moment wat mij het beste lijkt. Dat kan van alles zijn, want ik ben nl geen power user en het is allerminst zeker of Apple dan, zoals in 2013 voor mij, als winnaar uit de bus komt.
dbhuis schreef op zondag 17 mei 2015 @ 19:16:
Niet helemaal eens; ook over Macbooks, iPhones, en wat dies meer zij heb ik zat slechte verhalen gehoord over bouwkwaliteit. Antennagate, haardscheuren, krassen uit de doos, iOS 7 wat rampzalig draaide, enzovoorts. Maar over het algemeen lijkt het te werken, dat dan weer wel ja.
Dit is een moeilijk verhaal natuurlijk. Dit is ervaringen tegen ervaringen opwegen en dat is een beetje lastig :) Ik ken genoeg mensen met Apple apparatuur die geen enkel probleem hebben en jij weer niet :)
Waarom zijn die het niet? De support van HP is geweldig, de bouwkwaliteit van beide merken is goed, en de hardware robuust. Ik heb een tweedehands Dell Latitude e6320 gekocht;
....
Ik heb ook naar tweedehands Macbook Airs zitten kijken, maar als ik dan hetzelfde wil als bij mijn Dell ben ik gewoon sowieso meer dan 700 euro kwijt, en heb ik alsnog minder power en mogelijkheden dan op de Dell. De Dell was 300 euro... denk dat het plaatje dan wel duidelijk is.
Ik zou de Dell niet met een Air vergelijken, dat is een heel ander product. Eerder met een Macbook Pro. Maar, ik ben het met je eens dat de 2e-hands waarde van spec-equal laptop in het voordeel is van non-Macs. Dan blijft het enige verschil OSX, want als je serieus zonder gezeik aan het werk wil wil je echt geen Hackintosh draaien. Geloof me, ik heb het geprobeerd ;-). Basic gebruik is prima, maar als je dan effe lekker een Firewire geluidskaart eraan plugt om 16 sporen op 96kHz op te nemen gaat het toch niet lekker.
Zelf heb ik een Xiaomi Mi2s 32GB, iets meer dan een jaar terug was die 190 euro. De iPhone 5 32GB was destijds nieuw iets meer dan 600 euro. Ik durf je te garanderen dat de Mi2s meer kan dan de iPhone ( ik heb er een tijd lang een iPhone 5 naast gehad,) sneller is, betere hardware heeft, wat mij betreft een stuk fijnere software draait ( MIUI,) langer mee gaat op een lading, en niet langzamer wordt over tijd. Men kan me veel vertellen, maar ik kan gewoon voor 1/3 van de prijs van een iPhone een toestel krijgen wat in veel opzichten beter is dan een iPhone. Die dingen zijn dus echt overpriced.
Tja, en waar kan je die kopen? En waar moet ik heen voor support? Kan ik naar de Apple store lopen? Of ben ik hem 4 weken kwijt? Dat is een no-go en daar betaal ik graag voor om dat niet te hebben.
Ik lees nogal wat probleempjes erover namelijk. (link1, link2), onder andere).

Ik zeg niet dat de iPhone goedkoop is he? Wellicht koop ik over 2 jaar ook wel een Xiaomi, wie weet. Maar veel van je argumenten zijn nogal subjectief. Ik vind mijn telefoon bloedsnel en hij is ook niet langzamer geworden. Daarnaast interesseert de hardware me geen fuck, hij moet gewoon doen wat ik wil. Je kan hardware niet vergelijken als er een substantieel ander OS op draait. De materialen zijn ook wel wat anders (plastic vs metaal).

Het nadeel voor mij van die goedkope Chinese telefoons is dat ze, ondanks dat ze volgens mij echt goed zijn geworden, echt achterlijke support hebben. Zelfs de OPO (niet Chinees) heeft dit gezeik. 2 dagen wachten op emails over gebreken is van de zotte. 4 weken wachten op een telefoon (zie OPO verhalen) is niet van deze tijd. Anders zou ik er zo meteen eentje kopen.

Als ik jou argumenten doorvoer is de Galaxy S6 en de Edge ook overpriced toch? :)

[Reactie gewijzigd op zondag 17 mei 2015 22:11]


Door Tweakers user mincedmeat, zondag 17 mei 2015 22:42

armageddon_2k1 schreef op zondag 17 mei 2015 @ 21:49:


[...]


Tja, en waar kan je die kopen?
Banggood.com
Ibuygou.com

Beide zeer coulante shops met goede prijzen en goede support. ( Ik heb er uitgebreide ervaring mee.)
En waar moet ik heen voor support? Kan ik naar de Apple store lopen? Of ben ik hem 4 weken kwijt? Dat is een no-go en daar betaal ik graag voor om dat niet te hebben.
Geen idee, het ding gaat namelijk maar niet kapot :P Maar zoals ik al zei zijn beide sites die ik noemde zeer coulant. Daarnaast zijn er meerdere officiŽle en onofficiŽle fora waar voor elk mogelijk probleem met je Xiaomi een oplossing op staat. Onderdelen zijn overal te koop en er zijn meerdere guides te vinden over hoe bijvoorbeeld het display te vervangen. Daarbij is deze telefoon zo goedkoop dat je er ook niet eens wakker van hoeft te liggen als hij kapot is.
Ik lees nogal wat probleempjes erover namelijk. (link1, link2), onder andere).
Een link van bijna een jaar oud, en een van een half jaar oud? Ik heb zelf ook de Mi3 gehad, geen enkel probleem gezien. Mijn iPhone 4s daarentegen liep vast wanneer ik de frontcamera wilde gebruiken, was traag, en de batterij ging retesnel leeg. Daarbij kan ik net zo veel horrorverhalen als jij over de Mi3 neerzet opdiepen over de iPhone ; nieuwe telefoons hebben vaak kinderziektes en ontevreden klanten schreeuwen harder dan tevreden klanten.
Ik zeg niet dat de iPhone goedkoop is he? Wellicht koop ik over 2 jaar ook wel een Xiaomi, wie weet. Maar veel van je argumenten zijn nogal subjectief. Ik vind mijn telefoon bloedsnel en hij is ook niet langzamer geworden. Daarnaast interesseert de hardware me geen fuck, hij moet gewoon doen wat ik wil. Je kan hardware niet vergelijken als er een substantieel ander OS op draait. De materialen zijn ook wel wat anders (plastic vs metaal).
En daar is MIUI dus prima geschikt voor. Wil je het tweaken, dan kan dat vanwege de support voor custom ROMs en omdat er Android op draait. Wil je dat niet, dan haal je hem gewoon uit de doos en gebruik je hem. Geen enkel probleem. De materialen zijn inderdaad anders, maar de iPhone mag ook wel wat beter aanvoelen als hij drie keer zo duur is ( was.)
Het nadeel voor mij van die goedkope Chinese telefoons is dat ze, ondanks dat ze volgens mij echt goed zijn geworden, echt achterlijke support hebben. Zelfs de OPO (niet Chinees) heeft dit gezeik. 2 dagen wachten op emails over gebreken is van de zotte. 4 weken wachten op een telefoon (zie OPO verhalen) is niet van deze tijd. Anders zou ik er zo meteen eentje kopen.
Oneplus is een dochterbedrijf van Oppo, dus je hebt helemaal gelijk. Ik heb ervaring met de Oppo Find 5; het ergste ramptoestel wat ik ooit gehad heb van het ergste kutbedrijf wat ik ooit tegengekomen ben. Niet dat je iets anders moet verwachten met die lage marges.

Xiaomi is wat dat betreft echt anders. Overigens weet je hopelijk dat, hoewel de support in het eerste jaar na je aankoop subliem is bij Apple, ze je na het eerste jaar gewoon compleet laten stikken en je dik laten betalen voor alles wat je wilt?
Als ik jou argumenten doorvoer is de Galaxy S6 en de Edge ook overpriced toch? :)
Dat zijn ze ook zeker.

Edit: De Edge trouwens niet, daar schijnt Samsung zelfs op te verliezen. En toch is dat juist het model wat heel goed verkoopt :+ Een meme van "Bad luck Bryan" zou hier op zijn plaats zijn.

PS. Het bovenstaande ten spijt, de iPhone 3g die ik had was destijds wel echt magisch en tientallen keren beter dan alles wat er op de markt was ;) Maar de tijden zijn veranderd, en Apple blijft iets te veel op zijn lauweren rusten. Andere merken merken ( :+ ) dat en maken daar gebruik van.

[Reactie gewijzigd op zondag 17 mei 2015 22:54]


Door Tweakers user mincedmeat, zondag 17 mei 2015 22:47

dubbel

[Reactie gewijzigd op zondag 17 mei 2015 22:49]


Door Tweakers user mincedmeat, zondag 17 mei 2015 22:48

dubbel

[Reactie gewijzigd op zondag 17 mei 2015 22:49]


Door Tweakers user sdekker, maandag 18 mei 2015 00:50

Heb je toevallig het fragment gezien bij RTL Boulevard? De openingszin is: "Het is de beste smartwatch die er is, maar toch moet je hem niet kopen." Klinkt toch redelijk kritisch.

http://www.rtlnieuws.nl/b...van-hoek-keurt-applewatch

Door Tweakers user armageddon_2k1, maandag 18 mei 2015 10:05

Goede punten allemaal, maar ik ben het niet in alle gevallen met je eens :) Wat niet erg is natuurlijk, zo gaat het nou eenmaal. Je hebt me wel geintresseerd gemaakt in goede China-phones.

Op mijn iPhone 5 beslissing ga ik niet terugkomen. Toptelefoon en, net als de 4s (450 euro afschrijving in 3 jaar) van mijn vriendin werken ze allebei nog als een trein. Ik hoop over 1 a 2 jaartjes een mooie Windows Phone te kunnen vinden misschien en anders eens een China-phone (MIUI zei me overigens he-le-maal niks... :D).

Normaal gesproken verafschuw ik discussies over religies (in de technologische en filosophische zin ;-)) maar ik vind dat dit nog best beschaafd en inhoudelijk is gebleven O-)

[Reactie gewijzigd op maandag 18 mei 2015 10:05]


Door Tweakers user RadioKies, maandag 18 mei 2015 13:33

Ik denk dat het meerdere redenen ook heeft. iPad (voor tablet), iPhone (voor telefoon/smarphone) wordt net als Asprine verkeerd gebruikt. Asprine is een merk, paracetamol is eigenlijk wat je zou moeten zeggen. Hoe vaak zie of hoor je niet dat je nu de app voor je iPhone/iPad kan downloaden "download nu de app voor je iPad!" en dan staat er ook een icoontje van Android/Play erbij omdat het ook daarvoor beschikbaar is. UPC (nu Ziggo) en het NOS (journaal) heb ik dat al meerdere keren zien doen.

Mn brein functioneerd vandaag niet helemaal dus weet even niet alle termen e.d. wat ik wil zeggen, maar wat je verder ook hebt als problemen zijn:
-Men praat een koop achteraf goed, om zich beter te voelen dat het een goede koop was. Immers je wilt bevestiging dat je geen fout begaan hebt. Altijd is het geweldig en concurrentie had het nog niet of een slechte variant ervan.
-Je krijgt een iPad bijna bij alles (aflsuiten abbo, winnen van wedstrijden en meedoen aan somige dingen). Niet kijkend naar schaarste: Waar veel van is denkt men dat het goed moet zijn.
-Schaarste, Altijd als Apple een product gaat verkopen zijn er tekorten. Kijk naar de AppleWatch, meer bestellingen dan dat ze konden leveren, elke iPhone is ook een te kort. Ipv dat men rapporteerd dat Apple weer eens te weinig heeft gemaakt voor de lancering komt Apple in het nieuws dat zij zo een succes product weer hebben dat de vraag groter is dan het aanbod. (pure marketing)
-Bedrijven die een telefoon van de zaak geven, geven zonder nadenken iPhones. Ik ken mensen en heb broers die een Android of WPhone telefoon hebben en voor kantoor hebben ze van de zaak een iPhone. Het zijn de Blackberries van heel vroeger.
-Men gaat met de massa mee, het is hip de nieuwste iPhones te hebben of met een MacBook ergens te komen. Als ik naar scholen kijk, dan zijn de studenten met een Mac die het apparaat ook aanprijzen studenten die er vrijwel niks mee doen en hem alleen maar hebben om te kunnen tonen: ik heb een Mac! Een goede was ook het schandaal van Foxconn. "oh wat erg! dat wist ik niet", "Ik koop geen Apple dingen meer" en soortgelijke dingen hoorde je. Toen er een nieuw ding uit kwam stonden die mensen wel weer vooraan in de rij...
-Gewenning! Doordat men in aanraking komt met die dingen ga je er mee werken en dan blijf je er ook wel bij. De reden dat wij nog steeds typen op QWERTY ipv DVORAK toetsenborden en Windows het grootste OS is geweest (ook in tijdperken waar Windows echt een Hell was).

tl;dr
Oftewel: je hebt naamsverwarring van algemeenproduct en merknaam waar invloedrijke media (zoals een RTL, NPO) schuld aan hebben, er is veel (werkende) marketing, je wordt overspoeld met het product (winkels, vrienden/collega's, reclame, werk etc.), mensen zijn schapen/kudde dieren en blijven bij wat ze gewend zijn.

[hr]
"Terwijl de publieke omroep juist erg streng is met reclame maken in hun programma’s wordt er geen actie ondernomen als Marthijs vrolijk meldt dat de Apple watch is aangekondigd. Vervang Apple door Samsung o.i.d en de wereld is te klein. Dat het bij RTL gebeurd kan ik nog inkomen, maar dat de NPO dit zomaar toelaat is wel erg raar."

Hahahahahahahahahahaha, bedankt weer.
Nee, DWDD is het perfecte voorbeeld van hoe onwaar dat statement is. DWDD is hetzelfde als telsell alleen dan in schaapskleding van de NPO.
De tweeling (de correspondent) laat dit het beste zien (zij hebben nog meer items over o.a. DWDD en dit soort falen):
https://www.youtube.com/watch?v=lG4e9BQ2n0Q

[Reactie gewijzigd op maandag 18 mei 2015 13:40]


Door Tweakers user A Lurker, maandag 18 mei 2015 13:56

Je titel/statement lijkt te zijn dat ook al is een Apple product mediocre, dat mensen het toch kopen. Dat laatste geef je duidelijk aan, mensen kopen de iWatch het omdat het trendy etc is. Maar ik mis je argumentatie over waarom het een mediocre product is, hetgeen toch wel een belangrijk deel van je statement van je betoog was.

Ik als Apple-leek, weet namelijk niet welke producten wel en niet goed zijn, zou wel wat argumentatie / referentie met Android wear willen zien.

[Reactie gewijzigd op maandag 18 mei 2015 13:57]


Door Tweakers user armageddon_2k1, maandag 18 mei 2015 15:11

Wat? Gewoon... wat? Probeer je verhaal nog eens op te schrijven als je hoofd wel even lekker werk, nu klinkt het alsof je een dag in je medicatie gemist hebt en is er werkelijk waar geen touw aan vast te knopen.

Door Tweakers user mincedmeat, maandag 18 mei 2015 17:07

armageddon_2k1 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 10:05:
[...]


Goede punten allemaal, maar ik ben het niet in alle gevallen met je eens :) Wat niet erg is natuurlijk, zo gaat het nou eenmaal. Je hebt me wel geintresseerd gemaakt in goede China-phones.

Op mijn iPhone 5 beslissing ga ik niet terugkomen. Toptelefoon en, net als de 4s (450 euro afschrijving in 3 jaar) van mijn vriendin werken ze allebei nog als een trein. Ik hoop over 1 a 2 jaartjes een mooie Windows Phone te kunnen vinden misschien en anders eens een China-phone (MIUI zei me overigens he-le-maal niks... :D).

Normaal gesproken verafschuw ik discussies over religies (in de technologische en filosophische zin ;-)) maar ik vind dat dit nog best beschaafd en inhoudelijk is gebleven O-)
We hebben het zeker netjes gehouden :P Overigens is/ was de iPhone 5 zeker niet slecht, maar ik vond hem zeker voor de prijs wel heel erg "plain." Maar goed, het verkoopt. Als ik Apple was zou ik het niet anders doen.

Door Anonymous, dinsdag 19 mei 2015 02:12

armageddon_2k1 schreef op maandag 18 mei 2015 @ 15:11:
[...]

Wat? Gewoon... wat? Probeer je verhaal nog eens op te schrijven als je hoofd wel even lekker werk, nu klinkt het alsof je een dag in je medicatie gemist hebt en is er werkelijk waar geen touw aan vast te knopen.
Ik vond het anders allemaal wel te volgen, ik snapte direct wat hij bedoelde. Dit betekend overigens niet dat ik het overal mee eens ben wat hij uitblaat.

Ik heb het idee dat je gewauwel laat doorschemeren dat je hetzelfde zou zeggen over Wetenschappelijke literatuur... Waarschijnlijk ben je gewoon een troll.

Apple is imho goed voor mensen met weinig verstand van computers en telefoons etc. Ze willen er hun basis-dingen goed mee kunnen doen, dan kan makkelijk met ios en het is duidelijk. Android is weer een tikkie moeilijker voor dat soort mensen. In android 5.+ kun je alleen maar een contact wijzigen door op een pennetje te klikken, ik heb mensen daar op attent moeten maken toen ze een contact wilden wijzigen.

Echter is Apple qua security een stuk beter dan het gefragmenteerde android wereldje.

De samenwerking met IBM en Apple is een pluspunt. Moet ik dit nog uitleggen?

En er zijn natuurlijk nog legio voordelen die ios biedt, maar imho vind ik de nadelen van Apple te groot!

Geen ac3 codec support in free apps, dus als je bv een mkv met ac3 wilt afspelen moet je voorzover ik weet een app+in-app-aankopen doen van in totaal 20~ euro...

Itunes.... Wat nou als je muziek van een andere computer van bv en vriend wilt hebben op je pc? Gedoe...

Bepaalde apps worden geweerd uit de app-store: Popcorn-time, torrent download apps e.d.

Linux (distributies) support. Een kat en muisspel.... Geen eens itunes voor linux distibuties.

En nog veel meer die ik nu niet allemaal ga opnoemen.

Iphone's zou ik aanraden aan simpele mensen met genoeg geld. ;) (Ok, dit is wel heel kort door de bocht, het hangt totaal af van wat de wensen van de mensen zijn en hun kennis voordat ik ze een duidelijk advies geef.)

Blackberry? Tja,

Android lijkt me leuk. Net als Tizen en Ubuntu phone. Maar ik ben zo kritisch dat de voor mij geschikte telefoon nog niet bestaat. Het is technisch wel mogelijk hoor, Gewoon een telefoon tussen de 6.3" en 7" Die qua functionaliteit lijkt op de Galaxy note (4), ik hoef niet perse een pennetje... P8max? Tja, eerst maar de reviews afwachten. Mischien de lte versie van de Samsung galaxy tab s 8.4"? Nee, dat is mij te gek 8)7 Al begrijp ik het wel waarom mensen die als telefoon gebruiken.

Ben erg moe en doe mijn beide oogjes toe. :O

Door Edwin, dinsdag 19 mei 2015 05:16

p8max? Huawei is traag met met nieuwe versies van android, bv van kitkat naar lollipop.

Volgens mij brengen ze nooit gewone updates uit voor hun toestellen(met gewone updates bedoel ik fixes en security updates, die Microsoft uitgeeft op patch tuesday, dus geen grote updates als van vista naar windows 7 en van android kit kat naar lollipop).

En als ze de gewone updates uitbrengen(security updates e.d.) is het veels te laat waardoor je alsnog slachtoffer kunt worden van een malware attack die de security lek misbruikt. by by al je money, lang leve android, het meest veilige besturingsysteem ooit! |:(
-
quote from: http://developer.android.com/guide/faq/security.html#fixes

How do Android-powered devices receive security fixes?
The manufacturer of each device is responsible for distributing software upgrades for it, including security fixes. Many devices will update themselves automatically with software downloaded "over the air", while some devices require the user to upgrade them manually.
-

Inderdaad, security fixes komen te laat aan bij android toestellen (uitzondering nexus toestellen)

Android is het os waarvan de meeste mallware is gemaakt ooit van alle operating systems.


Heeft iemand bewijs dat Android fabrikanten (uitgezondert Nexus toestellen) snel zijn met hun security updates? En Huawei in het bijzonder?(voor Anonymous mogelijke Huawei P8max phone, zie post hierboven? En zo niet? hoe zit dat update verhaal dan inelkaar? (de gewone updates dus)

Voor zover ik weet is het er haast niet, die security updates, blackberry ftw!
Nsa? bb is canadees, maar liever de nsa in mijn data neuzen (wat niet gaat gebeuren) dan een of andere crimineel die via mallware op mijn android phone aan data komt.

Kun je nog beter een iphone nemen ipv android. vind ik tenminste.

Door Edwin, dinsdag 19 mei 2015 05:22

*Android is het os waarvan de meeste mallware is gemaakt ooit van alle mobiele operating systems.

Zwartgedrukte was ik nog ff vergeten toe te voegen.

Update: Die anti-spam plaatjes zijn echt zwaar irritant! Ik typ ze echt goed over, echter zegt tweakers dat ik het anti-spam plaatje verkeerd heb overgenomen. Ik heb alle tekens + hoofdletters goed. Echt zwaar irritant, doe er wat aan tweakers! :(

Door Edwin, dinsdag 19 mei 2015 05:36

Anonymous schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 02:12:
[...]


Geen ac3 codec support in free apps, dus als je bv een mkv met ac3 wilt afspelen moet je voorzover ik weet een app+in-app-aankopen doen van in totaal 20~ euro...

Itunes.... Wat nou als je muziek van een andere computer van bv en vriend wilt hebben op je pc? Gedoe...
App = Infuse = http://firecore.com/infuse

Je bedoelt vast:
Itunes.... Wat nou als je muziek van een andere computer van bv en vriend wilt hebben op je pciphone/ipad? Gedoe...

Ja, want als jij je muziek op je iphone gaat syncen met de itunes van je maat dan gaat je eigen muziek eraf. Dat is apple regime. Volgens geruchten wou apple met zijn invloed ff proberen om alle gratis varianten van muziek streaming te annuleren. Het bedrijf zou zo zijn tot aan tim cook toe, de ceo van apple.

En natuurlijk 18 miljard doller aan pure winst hebben in het laatste kwartaal van 2014 is ook niet niks.

Door Tweakers user A4553, dinsdag 19 mei 2015 11:16

Edwin schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 05:16:
[...]

Nsa? bb is canadees, maar liever de nsa in mijn data neuzen (wat niet gaat gebeuren) dan een of andere crimineel die via mallware op mijn android phone aan data komt.

[...]
BlackBerry heeft helaas ook een kantoor in de VS (klik). Volgens de - nu nog actieve - Patriot Act kan de VS alleen al om die reden inzage krijgen in het bedrijf.

Door Tweakers user mincedmeat, dinsdag 19 mei 2015 14:54

Edwin schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 05:16:
p8max? Huawei is traag met met nieuwe versies van android, bv van kitkat naar lollipop.

Volgens mij brengen ze nooit gewone updates uit voor hun toestellen(met gewone updates bedoel ik fixes en security updates, die Microsoft uitgeeft op patch tuesday, dus geen grote updates als van vista naar windows 7 en van android kit kat naar lollipop).

En als ze de gewone updates uitbrengen(security updates e.d.) is het veels te laat waardoor je alsnog slachtoffer kunt worden van een malware attack die de security lek misbruikt. by by al je money, lang leve android, het meest veilige besturingsysteem ooit! |:(
-
quote from: http://developer.android.com/guide/faq/security.html#fixes

How do Android-powered devices receive security fixes?
The manufacturer of each device is responsible for distributing software upgrades for it, including security fixes. Many devices will update themselves automatically with software downloaded "over the air", while some devices require the user to upgrade them manually.
-

Inderdaad, security fixes komen te laat aan bij android toestellen (uitzondering nexus toestellen)

Android is het os waarvan de meeste mallware is gemaakt ooit van alle operating systems.


Heeft iemand bewijs dat Android fabrikanten (uitgezondert Nexus toestellen) snel zijn met hun security updates? En Huawei in het bijzonder?(voor Anonymous mogelijke Huawei P8max phone, zie post hierboven? En zo niet? hoe zit dat update verhaal dan inelkaar? (de gewone updates dus)

Voor zover ik weet is het er haast niet, die security updates, blackberry ftw!
Nsa? bb is canadees, maar liever de nsa in mijn data neuzen (wat niet gaat gebeuren) dan een of andere crimineel die via mallware op mijn android phone aan data komt.

Kun je nog beter een iphone nemen ipv android. vind ik tenminste.
Sorry, maar je lult echt uit je nek. Kijk, als jij digibeet bent en apps gaat downloaden die van die leuke wallpapers op je telefoon zetten en vervolgens al je wachtwoorden geeft als die app daarom vraagt, dan ben je gewoon dom en moet je geen smartphone kopen.

Jij doet het overkomen alsof Android compleet lek is. Dat is gewoon bullshit. Android is veilig zat zolang de gebruiker een IQ heeft van meer dan 0,5 punten. Zoals op elk OS geldt dat je gewoon je verstand moet gebruiken en iets niet moet doen als het zaakje stinkt.

Ik kan je nu door gaan linken naar alle lekken en manieren om het lockscreen te omzeilen die de laatste paar jaar in iOS gevonden zijn, maar ik laat het aan jou over om op die manier je oogkleppen af te zetten. De ( amateuristische) lek in iCloud niet zo lang geleden, remember? En denk je nu echt dat Apple zijn data niet deelt met de NSA? Apple houdt zich gewoon aan de wet daar, zij kijken echt wel uit. Dat betekent dus dat al je data sowieso al in handen is van de NSA.

BB is al helemaal niet heilig, met het afgeven van encryptiesleutels in India, het standaard meeleveren van de Amazon Appstore die al je data steelt, en het standaard je locatie delen aan advertisers. Ik heb er twee gehad, ik weet waar ik over praat ;) Daarbij is Canada ook niet bepaald heilig als het op dit soort dingen aan komt, en zoals hierboven gezegd wordt jatten de Amerikanen toch wel alle data waar ze zin in hebben.

[Reactie gewijzigd op dinsdag 19 mei 2015 14:56]


Door Lerende noob, dinsdag 19 mei 2015 16:16

dbhuis schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 14:54:
[...]


Sorry, maar je lult echt uit je nek. Kijk, als jij digibeet bent en apps gaat downloaden die van die leuke wallpapers op je telefoon zetten en vervolgens al je wachtwoorden geeft als die app daarom vraagt, dan ben je gewoon dom en moet je geen smartphone kopen.

Jij doet het overkomen alsof Android compleet lek is. Dat is gewoon bullshit. Android is veilig zat zolang de gebruiker een IQ heeft van meer dan 0,5 punten. Zoals op elk OS geldt dat je gewoon je verstand moet gebruiken en iets niet moet doen als het zaakje stinkt.

Ik kan je nu door gaan linken naar alle lekken en manieren om het lockscreen te omzeilen die de laatste paar jaar in iOS gevonden zijn, maar ik laat het aan jou over om op die manier je oogkleppen af te zetten. De ( amateuristische) lek in iCloud niet zo lang geleden, remember? En denk je nu echt dat Apple zijn data niet deelt met de NSA? Apple houdt zich gewoon aan de wet daar, zij kijken echt wel uit. Dat betekent dus dat al je data sowieso al in handen is van de NSA.

BB is al helemaal niet heilig, met het afgeven van encryptiesleutels in India, het standaard meeleveren van de Amazon Appstore die al je data steelt, en het standaard je locatie delen aan advertisers. Ik heb er twee gehad, ik weet waar ik over praat ;) Daarbij is Canada ook niet bepaald heilig als het op dit soort dingen aan komt, en zoals hierboven gezegd wordt jatten de Amerikanen toch wel alle data waar ze zin in hebben.
Goede info. :) Maar klopt het wat Edwin zegt over de trage security updates van non-Nexus toestellen? Ik heb toevallig een Huawei op het oog. Klopt het dat die traag of helemaal niet met security updates komen? Dat lijkt me niet fijn, immers zijn er toch wat lekken geweest de laatste tijd, (ssl etc, die meerdere besturingsystemen trof, waaronder Android)

Kan iemand daar aub info over geven? Ik kan het niet vinden met Google, ben al flink aan het googlen geweest. Ik zou het zeer op prijs stellen. :)

Vriendelijke groet,

Stephanie

Door Tweakers user mincedmeat, dinsdag 19 mei 2015 16:56

Lerende noob schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:16:
[...]


Goede info. :) Maar klopt het wat Edwin zegt over de trage security updates van non-Nexus toestellen? Ik heb toevallig een Huawei op het oog. Klopt het dat die traag of helemaal niet met security updates komen? Dat lijkt me niet fijn, immers zijn er toch wat lekken geweest de laatste tijd, (ssl etc, die meerdere besturingsystemen trof, waaronder Android)

Kan iemand daar aub info over geven? Ik kan het niet vinden met Google, ben al flink aan het googlen geweest. Ik zou het zeer op prijs stellen. :)

Vriendelijke groet,

Stephanie
Grote delen van Android worden ondertussen geupdate vanuit de Playstore ( dus los van de fabrikant van de telefoon.) Er is recent wel een groot lek geweest wat niet meer gepatcht gaat worden en heel veel gebruikers treft. Aan de andere kant is dat in een versie van Android die al jaren oud is en die niemand meer zou moeten gebruiken. En daar komt toch wel een beetje het probleem rond Android uit de mouw; de fabrikanten updaten zelf niet lang en niet consistent genoeg.

Ikzelf denk dat als je een HTC, Samsung, Xiaomi of Sony haalt dat je redelijk goed zit. Een high-end toestel is wel aan te raden, die krijgen meestal langer updates dan de goedkopere.

Verder is het een kwestie van geen rare dingen downloaden en je gezond verstand gebruiken. Dat blijft toch je beste antivirus.

Door beetje noob?, dinsdag 19 mei 2015 18:47

dbhuis schreef op dinsdag 19 mei 2015 @ 16:56:
[...]


Grote delen van Android worden ondertussen geupdate vanuit de Playstore ( dus los van de fabrikant van de telefoon.) Er is recent wel een groot lek geweest wat niet meer gepatcht gaat worden en heel veel gebruikers treft. Aan de andere kant is dat in een versie van Android die al jaren oud is en die niemand meer zou moeten gebruiken. En daar komt toch wel een beetje het probleem rond Android uit de mouw; de fabrikanten updaten zelf niet lang en niet consistent genoeg.

Ikzelf denk dat als je een HTC, Samsung, Xiaomi of Sony haalt dat je redelijk goed zit. Een high-end toestel is wel aan te raden, die krijgen meestal langer updates dan de goedkopere.

Verder is het een kwestie van geen rare dingen downloaden en je gezond verstand gebruiken. Dat blijft toch je beste antivirus.
Bedankt voor de info, dbhuis :)

Dus de play-store update grote delen van android. Maar dus niet alle delen? Zijn de delen die niet geupdate kunnen worden door de playstore gevaarlijk als er een lek in zit? Moet de play-store niet root-toegang hebben om dat te kunnen doen?

Ik vind het vreemd dat ik nooit een artikel lees o.i.d. over het update-beleid van Android, en dat er ook nog eens goed word ingegaan hoe dat per fabrikant verschilt. En natuurlijk in hoeverre de rol van de playstore daarin speelt. Ik bedoel hiermee dus de normale updates en in het bijzonder de security updates.

Ik begrijp dat de meest vroege android versie die nog ondersteund word met deze updates is Android kit-kat.

Ik heb het liefst Android omdat ik de neiging heb om mijn telefoon voor veel dingen te gebruiken en ik vind de andere opties (mobiele besturingsystemen) daarin te beperkt.

Maargoed, ik wil toch graag een veilge os die snel geupdate word. O+
Ik wil namelijk met een lekker gevoel met mijn telefoon bezig zijn, Haha. Ik weet hoe ik met mijn telefoon moet omgaan, installeer geen vage apps etc. Maar goed, er zijn genoeg gevallen bekend waar je telefoon "kapot" ging door het sturen van een smsje (factory reset android toestel door het sturen van een speciaal smsje) of het bezoeken van een kwaadaardige website etc. Geen zin in. En nog wel meer dingen.

Ook op Windows waren er systemen besmet geraakt omdat er op bekende nederlandse sites reclame stond welke malware installeerden op je pc. Dat is niet leuk want het horen betrouwbare sites te zijn en ze zeggen dat ze het nooit helemaal kunnen voorkomen!
Dit gebeurde trouwens op de toendertijd niet recent geupdate Windows systemen. Daarom wil ik ook een geupdate android systeem met toch genoeg opties. Wat als dit in betrouwbare apps gebeurd?

heeft Iemand een artikel die het een en andere wat dit soort updates betreft goed, diepgaand en duidelijk uitlegt? (Ook per fabrikant?) Daar zou ik heel erg blij mee zijn! :P

Vriendelijke groet,

Stephanie

Reageren is niet meer mogelijk